jueves, 1 de octubre de 2009

VÍA ESTRETA

Encara que a Barcelona hem tingut varias línias de tramvies de vía estreta (un metre), jo, la única que he pogut coneixer i utilitzar, fou la 70 de "Urbanizaciones y Transportes" que anava del carrer Trafalgar fins a Badalona, incluieixo una foto que com es natural, no es meva (en aquellas dates no tenía cámera fotográfica), es una postal en la que es pot veure el tramvía amb el seu remolc que era igual que el motor peró desmotoritzat, me atrevit a escriure aquesta entrada en catalá, perque la meva filla "calli", i s ´en doni conte perqué tot ho escric en castellá........, com tots sabeu, quan jo era petit, a la escola tot ens ho ensenyaban en castellá perqué el catalá estava prohibit per la dictadura i encara que a casa y amb els amics la nostra llengua era la catalana, ningú ens ha la vá ensenyar i varem esdevenir bilingues obligatoriament.
Tornant al tema tramviari, diré que es tractaven de uns vehícles enormes amb molts "remaches" i un soroll inconfusible que em teníen cautivat, li deiem els "tanques" i eren semblants a uns tramvies de Pittsburg, i crec que els primers foren construits als tallers del Ferrocarril de Sarriá, mes endevant algúns exemplars varen passar a Tramvies de Barcelona, on els pintaren amb als colors de la companya (vermell i blanc) i transformats a vía normal de 1435 mil.límetres. A més d´aquest hi havien mes línias, peró només he vist les víes métricas molt de temps al paviment fins que poc a poc van anar desapareixent, el tramvía d´Horta, anava des.de la Plaça d´Urquinaona fins a la Plaça d´Eivissa i passaba por un lloc que li deien "els quince", perqué a partir d´allí, el bitllet valía quince centims.
Hi havía un altre tramvía que pujaba per el carrer Anglí fins a la estació "Peu del Funicular" dels Ferrocarrils de Catalunya.
Como mis amigos madrileños tienen un nivel de cultura que ya quisiera yo para mí, no creo que tengan ninguna dificultad para entender este escrito que aunque con muchas faltas de ortografía..........es lo que hay.

8 comentarios:

Josep dijo...

Em deixes "flipat" amb la teva memòria. Mai m'havia plantejat per que es deia "els quince" i ara ja ho se. Si no recordo malament estan on hi ha la parada de Maragall, al creuament del Paseig de Maragall amb Ramon Albó, I segueix escrivint en catala.

Ángel de Olavide dijo...

Si me puedo incluir entre tus amigos de Madrid te diré que escribiendo en catalán se te entiende tan bien o mejor que en castellano.
Ya que citas el carrer Trafalgar te contaré una anécdota. La abuela de mi mujer era catalana, de Aitona, en Lérida. Revisando sus papeles, por cierto que escribí una historia muy curiosa sobre esos papeles, abajo te pongo el enlace, descubrimos que había vivido en la calle Trafalgar, justo en el mismo número y en el mismo piso que nosotros. Solo que ella en Barcelona y nosotros en Madrid. Para que veas casualidades de la vida...

Un saludo

Ángel de Olavide dijo...

Estees el enlace. Lo escribí cuando tanto se hablaba de los famosos papeles y archivos de Catalunya en Salamanca.
http://elangeldeolavide.blogspot.com/2006/02/los-papeles-del-barrio-de-salamanca.html

Unknown dijo...

Muy bien, papi, a pesar de las faltas de ortografía! Pero yo sólo pretendo que pongas GIRONA en vez de GERONA, o SANT MIQUEL DE TOTS ELS SANTS en vez de San Miguel de todos los santos, básicamente porque traduces todo al castellano!! Por cierto, lamento mucho que Madrid no haya salido elegida para los Juegos de 2016, de todo corazón. Pero a la tercera irá la vencida, ahora ha perdido porque competía contra Río de Janeiro... pero ha vencido a Chicago con su Obama milagroso!
A la mama le hubiese gustado que Madrid fuese olímpica... paciencia, que ya le tocará. Besitos y saludos a tod@s los madrileñ@s que lean este blog!

Unknown dijo...

Pues a mi también me ha gustado leerte en català :-) aunque tú escribe en la lengua que te apetezca. De todos modos una entrada al mes no estaría mal para empezar ;-)

Yo también animo a los madrileños a volver a intentarlo porque la verdad es que unos JJOO son muy importantes para la ciudad en la que se desarrollan en todos los sentidos y como nosotros somos medio madrileños pues tenemos mucho cariño y nos encanta esa ciudad a la que por cierto tenemos que ir pronto. Por cierto, este cariño no lo comparto para nada con su equipo deportivo por excelencia. Lo siento !! :-(

Unknown dijo...

Ya que habláis de "els quince" yo de pequeño cuando los viernes salía del cole a mediodía le pedía a mi madre que me llevara allí a controlar todos los chaussons que pasaban de las líneas 19 y 45. Al menos me estaba una hora en la boca del Metro apuntándolos
Desgraciadamente no hacía fotos aún, como tampoco los hacía de los que en aquella época paraban cada día delante de mí casa (mejor dicho , delante de mis narices) pues los tocaba con las manos sentado en el balcón.

Jaume C. i B. dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
Jaume C. i B. dijo...

Jo visc al carrer Trafalgar, hi he viscut sempre, tot i que els tramvies no els he conegut passant pel meu carrer haig de dir que encara avui podem veure el rastre del seu pas. Si mireu amunt, cada pocs metres a banda i banda, a les façanes, encara podeu veure una peça metàl·lica que suportava el cable que servia per aguantar el cable de la catenària.